| |
|
Systém
GPS (Global Positioning System), neboli Globální polohový systém je
pasivní dálkoměrný systém pro stanovení polohy a času na Zemi i v přilehlém
prostoru. Někdy je také nazýván svým druhým názvem NAVSTAR.
GPS
je schopen poskytovat 24 hodin denně a kdekoliv na zemském povrchu a přilehlém
prostoru signály, které přijímače GPS zpracují a určí polohu v prostoru a
přesný čas.
Od
1.5.2000 došlo k významným zlepšením v přesnosti GPS.
GPS
je radionavigační systém pro civilní a vojenské použití, který je provozován
vzdušnými silami USA a řízen vládou USA pomocí IGEB (http://www.igeb.gov)
(Interagency GPS Executive Board). Tady je potřeba říci, že obdobný systém
buduje i Rusko pod názvem Glonass a na trhu jsou i GPS přijímače, schopné
pracovat se signály z obou systémů.
Systém GPS se skládá ze tří základních segmentů. Jsou to kosmický, řídící a
uživatelský segment.
Kosmický segment je tvořen v současné době 28 tzv. zdravými satelity na šesti
oběžných drahách. Družice obíhají ve výšce cca 20 200 km s inklinací 55 stupňů
a doba oběhu je přibližně 12 hodin. Tím je zajištěno, že prakticky všude v
jakýkoliv okamžik jsou nad obzorem minimálně 4 viditelné družice. V praxi
těchto viditelných družic může být až 12. V České republice je běžně k
dispozici okolo 7 - 8 družic v daný okamžik.Pro určení polohy v prostoru je
nutné přijímat signály ze čtyř družic, protože kromě tří neznámých souřadnic
x,y,z je neznámou i čas t (respektive posun času přijímače GPS oproti času UTC
GPS satelitů). Jakákoliv další viditelná družice zlepšuje konfiguraci a tím i
výsledky měření.
Řídící segment je tvořen monitorovacími stanicemi po celém světě ( Kwajalein,
Diego Garcia, Ascensinon, Cape Canaveral, Hawai) a hlavní řídící stanicí (MCS)
v Colorado Springs. Monitorovací stanice neustále provádí sběr dat z družic a
předávají je do MCS. Zde jsou data zpracována a vypočteny přesné údaje o
oběžných drahách a korekce času, které jsou zpětně přeneseny pozemními
anténami do satelitů. Satelity je pak v rámci navigační zprávy vysílají a jsou
přijímány GPS přijímači.
Uživatelský systém je pak tvořen širokou paletou GPS přístrojů, které
poskytují údaje o poloze, rychlosti a čase uživatelům v nejrůznějších
aplikacích.
Základním systémem je geocentrický souřadný systém WGS-84 (World Geodetic
System) - Světový geodetický systém z roku 1984,který poskytuje údaje ve tvaru
zeměpisné délky a šířky. Systém WGS-84 pracuje z kartografického hlediska s
parametry elipsoidu WGS-84.
Systém GPS poskytuje dvě úrovně služeb. Jednak je to PPS (Přesná polohová
služba), která autorizovaným uživatelům poskytuje plnou přesnost systému. Mezi
autorizované uživatele patří armáda USA a armády NATO a některých dalších
států (dnes cca 27 zemí).
Druhou úrovní je SPS ( Standardní polohová služba), která je dostupná všem
uživatelům po celém světě. Jak bylo uvedeno na začátku, přesnost GPS se od
1.5.2000 radikálně zlepšila. Ale podívejme se, jak fungovala služba GPS před
tímto datem, to nám umožní snáze pochopit dopad těchto změn. Družice vysílají
signály na dvou nových vlnách L1 a L2 o frekvenci L1 (1575,42 MHz) a L2
(1227,60 MHz). Tyto signály jsou modulovány dvěma kódy. Frekvence L1 ja
modulována tzv. přesným P-kódem (Precision), který je pro vojenské účely
zašifrován (Y-kód) a dále je modulován tzv. C/A kódem (Coarse /Acquisition),
neboli hrubým/dostupným kódem, který není šifrován. Frekvence L 2 je jak
modulována pouze P-kódem. Běžný civilní GPS přijímač pracuje pouze s C/A
kódem. Protože i tento kód je přesný, byl záměrně znepřesňován pomocí
znepřesňování údajů o čase a údajů o poloze družice (efemerid) takzvanou
selektivní dostupností SA (Selective Availability). Tímto způsobem běžný GPS
přijímač byl schopen určit svoji polohu s přesností (v závislosti na
konfiguraci satelitů) do 100 m, přičemž ještě větších chyb se dosahovalo v
určení výšek. Některé přijímače mají schopnost průměrovat na daném bodě
příchozí signály a zlepšovat tak výsledky. Pro některé aplikace (sledování
vozidel v reálném čase atd.) však bylo nutné využít tzv. DGPS (diferenciálního
GPS) ke zvýšení přesnosti. Diferenciální GPS je založeno na relativním
stanovování odchylek od známé polohy. Do bodu o známých souřadnicích umístíme
tzv. referenční stanici GPS a porovnáváme skutečnou a naměřenou polohu. Z
porovnání získáme opravy ( diference), které se pomocí komunikační linky (VKV,
dlouhé vlny) zavedou v omezené oblasti (okruh cca 300 - 400 km) do GPS. To
samozřejmě vyžaduje další technická zařízení, ale přesnost v poloze šlo zvýšit
až na 5 m.
Tak
to fungovalo do 1.5.2000. Přestože USA plánovaly do roku 2006 postupně zrušit
rušení signálu pomocí SA, přišla 1.5. překvapivá a pro nás uživatele velmi
příjemná zpráva, že prezident Clinton oznámil ukončení úmyslného snižování
přesnosti signálu GPS. To znamená, že civilní uživatelé GPS mohou určovat
polohu až desetkrát přesněji, než doposud. Jak je to s přesností GPS s SA a
bez SA je vidět na následujícím obrázku.V levé straně grafu jsou vertikální a
horizontální odchylky při záměrně snižované přesnosti, v pravé části je dnešní
stav.
|
|
Jestliže reálná přesnost v ČR se pohybovala okolo 50 m, dnes se dá
hovořit o přesnosti 5 - 10 m. To znamená velké zpřesnění a zkvalitnění
použití GPS v nejrůznějších aplikacích. Samozřejmě to bude mít vliv i na
použití DGPS, ale místo řádového rozdílu mezi GPS a DGPS se dá očekávat
volný přechod mezi těmito přesnostmi až na hodnoty submetrové přesnosti.
|
Zatím
jsme pominuli využití GPS v geodetických aplikacích, tam je možné dosahovat v
rámci omezeného prostoru přesností v mm, ale zde nejde o měření v reálném
čase, nýbrž o měření na známých i nově měřených bodech a následné zpracování
údajů (postprocesing) speciálními softwary. Samozřejmě, že geodetické GPS
přijímače jsou patřičně drahé a jsou založeny na fázových měřeních.
GPS
má také své nevýhody a to především nemožnost měřit v podzemí, v budovách, je
třeba počítat se zhoršením v husté zástavbě či porostu a to z prostého důvodu
nutnosti přímé viditelnosti mezi GPS přijímačem a satelity.
Je
plánováno nasazení druhého civilního signálu C/A na frekvenci L2 v roce 2005.
Je plánován třetí civilní signál na nové vlně L5 v roce 2007 (pro civilní
letectví) a zároveň nové vojenské signály M na vlnách L1 a L2. Zároveň jsou
připravovány nové bloky družic II F (a výhledově družice nové generace tzv.
GPS III), doplnění o 18 dodatečných družic, atd. Z hlediska vojenského, dnes
je možné rušit GPS jen nad oblastí konfliktu tak, aby uživatelé mimo dané
teritorium nadále mohli plně využívat možností GPS. GPS je dnes světovým
standardem satelitní navigace. S využitím GPS je počítáno ve všech oblastech
navigace, to znamená o letecké navigaci (kde zvyšující se přesnost a
spolehlivost GPS povede k využívání GPS i pro přiblížení a přistání), v
námořní navigaci při navigaci v pobřežních vodách, v přístavech, v říční
dopravě. Kosmická navigace pro celou řadu komerčních satelitů na různých
oběžných drahách, ale i pro podporu různých vesmírných prostředků a pro jejich
operace v prostoru i pro jejich návrat na Zemi.
Pro
nás nejzajímavější je bezesporu pozemní navigace. Jednak jde o využití
navigace v reálném čase jak v osobní přepravě, tak i v nákladní a hromadné
dopravě, kdy se spojení s elektronickými mapami a dalšími údaji v rámci
navigačních zařízení uživatel dostává plnohodnotný navigační a informační
servis.
Pro
osobní a komerční automobilovou navigaci mají dnes téměř všechny automobily
vyšší třídy možnost rozšíření vybavení automobilu o navigační zařízení. Jak
takové zařízení vypadá je vidět na příkladech navigačních zařízení Carin.
Jde
jak o jednodušší zařízení až po zařízení s velkým grafickým displejem a
hlasovými výstupy. Navigační zařízení kromě vedení po zvolené trase obsahuje
také řadu databází (tzv. bodů zájmu- point of Interest Information) v
desítkách kategorií. Jsou to např. informace o letištích, autoservisech,
zastávkách a železničních stanicích, nemocnicích, hotelech, kinech, ulicích,
parkovištích, čerpacích stanicích, školách, obchodech, sportovních komplexech,
turistických informacích atd. V ČR v současné době probíhá intenzivní sběr dat
pro tyto systémy.
Využití GPS ve sledování vozidel v reálném čase (on-line), které slouží pro
řízení a kontrolu pohybu např. policejních či záchranářských týmů případně
firemních vozidel výjezdových vozidel. Druhou možností je tzv. pasivní
sledování vozidel (firemního vozového parku) se záznamem trasy do paměti
zařízení a s dostatečnými kontrolními možnostmi, s výstupy pro knihy jízd,
atd.
Oba
způsoby je vhodné kombinovat s vazbou na systémy elektronických map (např.
GeoBáze), které podporují použití a spolupráci s GPS.
Systém GPS se tedy stal skutečně globálním zařízením, které poskytuje užitek
při nejrůznějších aplikacích, od obchodních přes využití ve volném čase až po
nasazení v kritických aplikacích.
|
|